Tuesday 3 April 2018

KAJIAN MENGESAHKAN KANNABINOID UJUD SECARA SEMULAJADI DALAM SUSU IBU


KAJIAN MENGESAHKAN KANNABINOID WUJUD SEMULAJADI DALAM SUSU BADAN MANUSIA

Terjemahan Ibnu Thohir

Kajian mengesahkan kannabiniod wujud secara semulajadi dalam susu badan manusia menurut penemuan terkini. Badan manusia menggandungi saraf saraf penerima kannabinoid yang mana telah direka khas untuk memproses kannabinoid-kannabinoid seperti tetrahidrokannabinol (THC), salah satu komponen aktif utama ganja. Menurut beberapa penemuan unggul kajian-kajian sains, susu badan manusia secara semulajadi mengandungi kannabinoid-kannabinoid yang serupa seperti yang terdapat dalam tumbuhan ganja, YANG MANA TERAMAT PENTING UNTUK PERTUMBUHAN HIDUP MANUSIA SEWAJARNYA. Membran-membran sel di dalam badan secara semulajadi telah disediakan dengan penerima-penerima kannabiniod ini, yang mana apabila di aktifkan oleh kannabiniod dan juga pelbagai jenis bahan berneutrisi yang lain, ia akan melindungi sel-sel dari pelbagai virus, bakteria berbahaya, kanser, dan ketumbuhan-ketumbuhan yang lain. Dan susu badan manusia merupakan sumber yang berlimpah-ruah dengan endokannabinod, sejenis lipid saraf modular spesifik yang secara asasnya mengajar bayi baru lahir bagaimana cara makan melalui proses stimulisasi sedutan puting.

Dr. Melanie Dreher membuat kajian tentang ibu-ibu mengandung yang menggunakan ganja sepanjang kehamilan mereka, dan kemudian mengkaji tentang bayi-bayi mereka selepas 1 tahun dilahirkan. Dia mendapati bahawa bayi-bayi dari ibu-ibu yang menghisap ganja setiap hari sepanjang kehamilan lebih cepat mesra bersosial, lebih cepat membuat hubungan mata, dan lebih mudah didampingi.
Kalau bukan kerana kannabiniod-kannabiniod ini yang terdapat dalam susu badan, bayi-bayi baru lahir tidak akan tahu cara untuk makan, ataupun hanya untuk mempunyai selera/keinginan untuk makan, yang mana boleh menyebabkan kondisi teruk kekurangan neutrisi dan sehingga menyebabkan maut. Bayi baru lahir yang diberi susu badan secara semulajadi menerima dos-dos kannabiniod yang mencetuskan rasa lapar dan mengalakkan penumbuhan dan pembangunan badan.
Pemerhatian ke atas kelakuan bayi selepas diberi makan menunjukkan simptom-simptom pengguanaan ganja. Selain dari fungsi asas untuk menstimulisasi selera bayi, kannabinoid-kannabinoid juga membantu dalam menenang dan menyantaikan bayi. Kannabinoid-kannabinoid ini, bagaimanapun, tidak terdapat dalam susu formula bayi, yang mana menjadikannya jauh kekurangan berbanding susu badan.

Lagi pula, kajian tentang sistem penerima endokannabinoid yang telah diterbitkan di dalam European Journal of Pharmacology melaporkan, “ Implikasi-implikasi medikal berkaitan perkembangan-perkembangan noval ini adalah sangat jauh dan terbentang masa depan yang cerah untuk kannabinoid dalam perubatan pediatrik bagi pelbagai kondisi termasuk 'kegagalan berkembang bukan-organik' dan fibroid cyst.” Terdapat 2 jenis penerima kannabinoid didalam badan; penerima CB1 yang wujud di dalam otak, dan penerima CB2 yang wujud di dalam sistem imunisasi dan keseluruhan badan. Setiap satu penerima-penerima ini memberi tindakbalas terhadap kannabiniod-kannabiniod, sama ada dari susu badan manusia ataupun dari ganja.

Apa yang penting ini membawa makna bahawa badan manusia memerlukan dan menghasilkan kannabinoid-kannabiniod, memandangkan unsur-unsur nutrisi ini memainkan peranan sangat penting dalam melindungi sel-sel dari sebarang penyakit, merangsang fungsi imun, melindungi otak dan sistem saraf, melegakan sakit dan radang yang disebab penyakit.

Dalam kajian lain tentang endokannabinoid yang telah diterbitkan oleh jurnal Pharmacological Reviews pada tahun 2006, para penyelidik dari Makmal Physiologic Studies dalam National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism membongkar lebih banyak manafaat-manafaat kannabinoid. Ini termasuk kebolehan ganja bagi menggalakkan metabolisme tenaga yang sewajarnya dan mengawal selera, merawat gangguan metabolik, merawat sclerosis berganda, dan mencegah penyusutan saraf, diantara banyak lagi kondisi-kondisi sakit yang lain. Kannabinoid, sama ada terhasil secara semulajadi dalam badan, atau dihadam dari tumbuhan ganja, memainkan peranan penting dalam pengguatan sistem imunisasi dan melawan kebanyakkan penyakit dan kanser.

Cures Not War

No comments:

Post a Comment

Kutipan Cukai USD 30 juta Hanya Dalam 6 Bulan Pertama-Ganja Membantu Ekonomi Tempatan

FORBES ; NEVADA PEROLEH USD30 JUTA DALAM KUTIPAN CUKAI GANJA PADA ENAM BULAN PERTAMA JUALAN Oleh  Mona Zhang Terjemahan Ibnu Thohir ...