Sunday 1 April 2018

TOP 5 RESEPI MENTEGA GANJA

CARA MEMYEDIAKAN “CANNABUTTER” : TOP 5 RESIPI MENTEGA GANJA

Oleh NCSM

Terjemahan Ibnu Thohir

Jika anda ingin mendapatkan segala manafaat mentega medik ganja tetapi ingin menghIndari kelemahan dalam menghisapnya jadi baca dengan teliti. Kami akan tunjukkan pada anda bahawa anda akan mendapat pengalaman terbaik dengan mempelajari cara-cara membuat “cannabutter” yang bagus. Anda akan dapati bahawa memasak mentega ganja adalah amat mudah malah antara cara terbaik penggunaan ganja medik.

Kebanyakan resepi di internet mengandungi kesilapan dalam cara penyediaan yang mana memungkinkan cannabutter anda menjadi lengai (tidak berkesan). Resepi pertama mudah, ringkas dan tepat, untuk memberi anda mentega ganja yang terbaik dan terkuat setiap kali.

#1. FORMULA TERBAIK PENYEDIAAN CANNABUTTER

Kami akan memberi anda resepi termudah dan terbaik dahulu supaya anda akan terus memahami proses pembuatan mentega ganja yang sangat enak. Kemudian anda boleh menyemak setiap resepi cannabutter yang lain dan memilih yang terbaik buat keperluan anda. Ini apa yang anda perlukan untuk menyediakan cannabutter secara asas:

Bahan-bahan:
1 cawan air
1lb. Butter, tanpa garam
1oz. Ganja kisar berkualiti tinggi
Peralatan:
Bekas bertutup
Twine
Mangkuk kaca atau ceremik, selamat haba dan beku
Periuk
Senduk
Pisau
Kain tapis
Talam ketuhar

Langkah 1. Penyah-karbohidritan (decarboxylate) iaitu memanaskan ganja anda selama 30 minit.
Panaskan ketuhar pada suhu 215ºF atau 102ºC. Pastikan ganja anda berderai. Jika tidak, leraikannya dengan jari-jari anda. Ratakan atas talam dan tutup dengan kertas aluminium.Bakar selama 30-40 minit.

Ini langkah pertama yang digelar nyah-karbosilasi (decarboxylation), tapi bahasa tinggi ini tak penting. Sebenarnya anda hanya memanaskan ganja anda untuk menghasilkan unsur aktif semulajadi THC dari sifat lengainya sebagai asid THCA. Unsur inilah yang mempunyai sifat psikoaktif dan juga sifat penyembuhan. Dalam kata lain, anda sedang meningkatkan kekuatan ganja anda dengan cara mengaktifkan THC. Ganja akan menjadi perang muda, kering dan kandungan aktifnya menjadi lebih pekat.
Panaskan ketuhar pada suhu 215ºF atau 102ºC. Pastikan ganja anda berderai. Jika tidak, leraikannya dengan jari-jari anda. Ratakan atas talam dan tutup dengan kertas aluminium.Bakar selama 30-40 minit.

Langkah 2. MASUKKAN MENTEGA DAN AIR KE DALAM PERIUK, MASAK DENGAN API PERLAHAN,  MASUKKAN GANJA
Masukkan 1lb. mentega dan 1 cawan air ke dalam periuk anda dan panaskan dengan  perlahan. Air akan memastikan mentega anda tidak hangus. Semasa mentega mencair, tambahkan 1oz. ganja kisar. Ini adalah resepi cannabutter yang kuat. Untuk merendahkan kekuatan cannabutter anda, kurangkan kuantiti ganja berbanding kuantiti mentega.

Langkah 3. RENEH SELAMA 3 JAM
Renehkan campuran tersebut selama 3 jam dengan api perlahan dan kacau sekali sekala. Pastikan ia tidak mendidih. Setelah itu, jauhkan dari api dan biarkannya sejuk.

Langkah 4. TAPIS SEPAH GANJA DENGAN KAIN TAPIS
Ikat kain tapis anda menutupi mangkuk kaca. Dengan hati-hati, tuangkan kandungan dari periuk panas ke dalam mangkuk kaca tersebut sambil menapis semua sepah pokok ganja dengan kain tapis. Segala kandungan ganja sekarang sudah berada di dalam cannabutter.

Langkah 5. SEJUKKAN UNTUK MENGERASKANNYA
Alihkan kain tapis. Tutup mangkuk kaca dan masukkan ke dalam peti sejuk untuk mengeraskannya. Mentega akan terpisah dari air dan anda boleh mengasingkannya menggunakan senduk. Simpan cannabutter anda di dalam bekas untuk digunakan nanti. Buangkan air yang tidak diperlukan.

Sekarang tiba masa untuk menikmati cannabutter anda. Bila anda sedia untuk menggunakannya, biarkan di suhu bilik supaya mentega menjadi lembut.

KESAN CANNABUTTER
Apabila anda telah gunakan recipi cannabutter THC ini dan masanya telah tiba untuk menikmati hasil kerja anda, anda memerlukan sedikit informasi tentang kuantiti dos yang diperlukan untuk mendapatkan hasil yang diimpikan.

MENYUKAT DOS : BAHAGIKAN KEPADA 28 BAHAGIAN
Menyukat dos cannabutter boleh menjadi begitu rumit. Kesilapan pertama yang selalu dibuat adalah mengambil dos yang terlalu tinggi. Maka, Cara mudah ini boleh membantu anda. Anda telah guna 1 oz ganja untuk recipi ini. Bermakna secara teori anda mempunyai 28 gram ganja dalam cannabutter (tolak sepah pokok). Jadi, bahagikan cannabutter anda kepada 28 bahagian. Setiap ketul akan mempunyai kesan seberat 1 gram ganja, lebih kurang 1 dapur besar bong. Pengguna baru perlu mula dengan ½ ketul atau kurang dari itu. Undang-Undangnya, “mula sedikit dan kayuh perlahan-lahan” bagi makanan berganja. Tunggu 45 minit hingga 2 jam sebelum menambah dos. Jangan beranggapan anda perlu ambil lagi kalau tidak dapat merasa kesan serta merta. Kesan makanan berganja mula dengan perlahan dan meningkat dengan stabil. Kalau anda tambah dos sebelum kesannya muncul, anda akan makan berlebihan dan merasa khayal yang kurang selesa bagi beberapa jam. Apa-apa pun, jangan makan kesemuanya sekali dalam satu masa.

Cannabutter akan memberi kesan khayal yang perlahan dan tenang dan menghilangkan sakit. Ia akan lebih berkesan dari menghisap ganja bagi mereka yang mengidap penyakit kronik kerana kesannya akan lambat memuncak dan tahan lebih lama.
Sekarang setelah anda tahu cara asas menyediakan cannabutter dan apa kesan yang dijangka, mari lihat beberapa resepi menyelerakan dari kawan-kawan pencinta ganja yang lain yang telah menemui cara memperibadikan cannabutter mereka.

Ingat:
Setiap 1/28 ketul = 1 dapur besar bong tanpa tembakau
Tunggu 45 minit hingga 2 jam sebelum menambah dos

#2. KAEDAH “SLOWCOOKER”

Sesetengan pengguna lebih suka menggunakan “slowcooker” untuk mendapatkan cannabutter yang lebih tinggi kepekatannya. Ini apa yang anda perlukan.
Bahan-bahan
1oz. bunga ganja
1lb. mentega tanpa garam
2 titik ekstrak vanila
Peralatan
“Slowcooker”
Pisau
Kain tapis
Bekas tahan panas
Sudu

Langkah 1. Setkan “slowcooker” ke paras tertinggi.

Langkah 2. Masukkan mentega dan ekstrak vanila ke dalam “slowcooker”. Tunggu sehingga mentega cair

Langkah 3. Leraikan bunga ganja anda dan masukkan ke dalam “slowcooker”.

Langkah 4. Setkan masa untuk 8 jam, kacau setiap ½ jam.

Langkah 5. Selepas 8 jam, biarkan seketika sehingga selamat dipegang. Tapis campuran tersebut menggunakan kain tapis. Anda boleh gunakan corong atau ikat kain tapis ke mulut bekas tahan panas anda. Dengan hati-hati tuang cannabutter anda ke atas kain tapis masuk ke dalam bekas untuk menapis sepah bunga ganja.

Langkah 6. Masukkan bekas yang bertutup ke dalam peti sejuk selama 6-8 jam.

Langkah 7. Keluarkan cannabutter dari peti sejuk. Kerik bahagian bawah yang berketul dan nikmatinya.

#3. KAEDAH SATU PERIUK

Ini merupakan kaedah yang paling mudah bagi mereka yang tidak minat memasak. Kaedah ini kalau dilakukan dengan teliti dapat menghasilkan antara cannabutter berTHC yang kuat. Ini disebabkan kurangnya bahan untuk kannabinod berpaut dan ia tidak menggunakan penapis.

Bahan-bahan dan peralatan
1lb. Mentega tanpa garam
1oz. Bunga ganja
Pengisar
Air
Periuk

Isikan periuk bersaiz sederhana dengan air dan biarkannya mendidih. Masukkan mentega dan ganja serta tutup periuk tersebut. Didihkan pada 210ºF selama 90 minit, pastikan ia tidak melimpah. Selepas 90 minit, jauhkan dari api supaya ia sejuk hingga sesuai dimasukkan ke dalam peti sejuk. Biarkan semalaman atau sehingga cannabutter tersebut membeku yang mana menggambil masa beberapa jam. Anda akan dapat lapisan cannabutter yang cantik terapung di permukaan periuk anda. Keruk disekelilingnya dan keluarkan dengan sudu. Kebanyakan sepah bunga akan mendap ke bawah. Sedikit serdak yang terdapat dalam cannabutter tersebut menambahkan perisa herbanya. Bahagikan cannabutter anda kepada beberapa bahagian dos-dos tertentu dan gunakannya dalam recipi kegemaran anda.

#4. CANNABUTTER MINYAK KELAPA


Walaupun mentega tanpa garam yang biasa menggandungi unsur-unsur sihat MCT dan asid lemak yang lain, sesetengah orang lebih gemar menggunakan minyak kelapa yang mempunyai pelbagai khasiat kesihatan semulajadi yang menakjubkan serta rasanya yang sedap. Ia juga sangat berkesan dalam mengekstrak THC. Minyak ganja boleh digunakan dalam masakan atau sebagai bahan dalam produk kesihatan oleh penggamal perubatan alternatif.

Ini apa yang anda perlukan
½ cawan minyak kelapa
¼ oz. Potongan ganja
1 sudu Lecithin soya
Peralatan
Dapur
Penapis
Gunting
Pinggan ceramik
Potong ganja anda dengan gunting menjadi ketulan-ketulan halus (tidak terlalu halus). Panaskan ketuhar pada 220ºF. Ratakan ganja anda atas pinggan ceramik tahan haba dan ditutup dengan kertas aluminium selama 30 minit untuk “decarb” ganja anda. Keluarkan pinggan dari ketuhar dan biarkan menyejuk (ketuhar dibiarkan panas).
Masukkan minyak kelapa ke dalam periuk dan panaskan di atas dapur dengan api perlahan sementara menunggu herba anda menyejuk. Hancurkan herba tersebut dengan sudu, taburkannya ke dalam minyak kelapa bersama ½ sudu lecithin, kacau, tutup dan masukkan semula ke dalam ketuhar pada 220ºF selama 50 minit.
Matikan ketuhar dan biarkan ia menyejuk. Masukkan ke dalam peti sejuk selama 2 jam. Keluarkan dari peti sejuk dan panaskan sehingga ia mencair. Seterusnya tapis sepah bunga dan nikmatilah cannabutter minyak kelapa anda.
Tambahan, minyak kelapa dara memberikan kesan yang lebih baik.

#5. MENTEGA KELAPA GANJA


Kalau anda mahukan mentega kelapa ganja dan bukannya minyak kelapa, gunakan resepi yang sama tetapi pastikan anda guna mentega kelapa bukannya minyak kelapa. Selepas anda tapis mentega anda, masukkan dalam peti sejuk semalaman untuk mengeraskannya. Nikmatilah mentega cannabutter kelapa anda.

KESAN MAKANAN KELAPA BERGANJA


Makanan kelapa berganja termasuk mentega dan minyaknya sedang mendapat sambutan hangat dan semakin popular. Sesetengah peminat setia bersumpah ianya jauh lebih hebat berbanding mentega biasa di dalam mengekstrak THC dan segala unsur penawar yang wujud di dalam ganja. Ia juga mempunyai manafaat kesihatan tersendiri dari menyeimbangkan kadar kolestrol sehingga merawat radang kulit. Cannabutter kelapa mungkin lebih kuat berbanding cannabutter biasa disebabkan kadar penyerapan kannabinod yang lebih tinggi dan keboleh-gunaan biologi yang lebih tinggi. Kesannya datang secara perlahan dan meningkat secara stabil, maka jaga kadar pengambilan anda. Dalam recipi kami, kami menggunakan 1/4oz ganja, lebih kurang 7 gram, seperti 7 penghisapan dapur besar bong. Jadi, bahagi kepada 7 hingga 21 ketulan bergantung kepada kadar toleransi badan anda. Sebaiknya anda periksa kadar toleransi badan dengan mengambil dos kecil setiap 2 jam dan menambahnya sehingga anda berjumpa dengan dos yang sesuai untuk anda.

No comments:

Post a Comment

Kutipan Cukai USD 30 juta Hanya Dalam 6 Bulan Pertama-Ganja Membantu Ekonomi Tempatan

FORBES ; NEVADA PEROLEH USD30 JUTA DALAM KUTIPAN CUKAI GANJA PADA ENAM BULAN PERTAMA JUALAN Oleh  Mona Zhang Terjemahan Ibnu Thohir ...