Tuesday 27 March 2018


Seorang ibu merayu agar ganja medik dihalalkan bagi membantu para pesakit seperti anaknya yang menghidapi sejenis penyakit epilepsi yang jarang di ketemui.

Karen Gray dari East Craigs di Edinburgh, merayu kepada Jabatan Dalam Negera bagi membenarkan penggunaan minyak ganja medik, yang mana sekarang masih diharamkan di U.K.

Anaknya, Murray mengalami hingga 12 kali sawan pada satu hari dan berada di dalam wad hospital selain hanya 2 minggu sepanjang tahun ini.

Karen Gray telah melancarkan suatu petisyen meminta supaya rang undang-undang baru digubal.

Beliau menyampaikan dalam program radio BBC, Good Morning Scotland, “ Saya telah berbicara dengan para ibubapa di Amerika dimana ganja medik boleh didapati, dan ganja medik ini benar-benar telah membantu anak-anak mereka menangani sawan.”

“ Sama ada ganja medik dapat mengurangkan sawan atau terus menghapuskannya. Ianya tidak berkesan bagi semua pesakit tetapi ia berkesan bagi sesetengah pesakit. Saya hanya terfikir, kenapa kita tidak menggunakannya?”

“ Negara kita merupakan pengekspot terbesar ganja medik dan saya hanya tidak faham kenapa kita tidak dapat menggunakannya?”

Home Ofice telah menyatakan bahawa “dadah” ini “tidak boleh dipreskripsi, diberi atau dibekalkan kepada umum.”

Seorang juru cakap menambah bahawa ianya hanya boleh digunakan bagi tujuan kajian sahaja.

Ahli jawatan kuasa All-Party Parlimentary Group (APPG) bagi reformasi polisi dadah meminta Setiausaha Negara, Amber Rudd, agar memberi kebenaran bagi sesetengah pesakit epilepsi untuk mendapatkan bekalan ganja medik.
Langkah ini susulan dari kegagalan rayuan untuk penggunaan ganja medik bagi membantu kanak-kanak lelaki berusia 6 tahun dari Warwickshire yang mengalami penyakit epilepsi yang jarang diketemui ini walaupun kanak-kanak tersebut bertambah sihat setelah menggunakan ganja medik.
Pengerusi bersama kumpulan tersebut, ahli parlimen Conservative, Crispin Blunt mengatakan “ Parlimen sepatutnya menggambil langkah-langkah reformasi undang-undang negara kita untuk membolehkan penggunaan ganja bagi tujuan medikal, yang mana mendapat sokongan besar rakyat.”
Jabatan Dalam Negara sebelum ini mengakui bahawa para pengidap sakit kronik dan penyakit-penyakit berat lain sedang mencari jalan bagi melegakan simptom penyakit mereka.”
Seorang juru cakap menambah “ Bagaimana pun, adalah penting untuk ubat-ubatan di kaji dengan mendalam bagi memastikan memenuhi piawaian tahap tinggi sebelum diedarkan ke pasaran, jadi dotor-doktor dan pesakit-pesakit dapat jaminan akan keberkesanan, kualiti dan keselamatan penggunaan.”
“ Ganja termasuk dadah Jadual 1, dalam bentuk mentah ianya tidak diiktiraf di U.K. sebagai mempunyai manafaat medikal. Maka disebabkan itu, ianya berada di bawah kawalan ketat.”
“ Jabatan Dalam Negara tidak akan memberi kebenaran bagi membolehkan penggunaan peribadi untuk dadah Jadual 1.”rujuk di sini

No comments:

Post a Comment

Kutipan Cukai USD 30 juta Hanya Dalam 6 Bulan Pertama-Ganja Membantu Ekonomi Tempatan

FORBES ; NEVADA PEROLEH USD30 JUTA DALAM KUTIPAN CUKAI GANJA PADA ENAM BULAN PERTAMA JUALAN Oleh  Mona Zhang Terjemahan Ibnu Thohir ...