Tuesday 25 April 2017

Yang mana bagus? CBD? THC? Atau sifat keseluruhan?


Raphael Mechoulam,P.H.D  professor of Medicinal Chemistry at the Hebrew University of Jerusalem, Israel.


MEDIKAL MARIJUANA DAN KESAN KESELURUHANNYA

ARTIKEL INI DISIARKAN OLEH DR.SUNJAY GUPTA, CNN chief medical correspondent dan di alih bahasa oleh TripleM.

Pada awal tahun 60 an, seorang pelajar kedoktoran menyedari sesuatu yang mengelirukannya.
Selepas membaca kesusasteraan mengenai ganja, beliau merasa agak terkejut kerana kita sudah mula mengekstrak bahan aktif morphine dari pohon opium dan cocaine dari pohon koka, kita masih gagal untuk mengenal pasti komponen aktif di dalam pohon ganja.
Pemerhatian mudah inilah yang melancarkan kerjaya anak muda ini.
Pengkaji muda dari Israel itu, Raphael Mechoulam, adalah saintis terulung abad ini dengan pelbagai anugerah yang diberi dan pada baru baru ini tercalon untuk anugerah berprestij Rotschild Prize. Walaubagaimanapun, perjalanan saintifik beliau 50 tahun yang lalu ternyata berliku.
Sebagai contoh, sewaktu ingin memulakan kajian saintifik berkenaan ganja beliau menghadapi kesukaran untuk mendapatkan bekalan. Akhirnya dengan bantuan rakan beliau yang juga seorang anggota polis, saintis muda ini berjaya memulakan kajiannya tanpa melalui kelulusan Kementerian Kesihatan Israel.
“Ya, saya melanggar undang undang,” katanya ketika ditemuramah oleh Dr. Sanjay Gupta, “tapi saya telah memohon maaf dan menerangkan tujuan saya.”
Rapahel Mecholum sangat bernasib baik kerana kerajaan Israel tidak mahu melambatkan usaha saintifik beliau kerana Mecholum bekerja dengan amat pantas.
Pada tahun 1963, beliau telah mengenal pasti komponen cannabidiol (CBD),salah satu komponen penting dalam pohon ganja. Setahun selepas itu, beliau menjadi saintis pertama yang berjaya mengasingkan delta-9 tetrahydrocannabinol (THC), bahan psikoaktif di dalam pohon ganja.
Hasil kerja beliau tidak hanya terhad pada pengasingan komponen, beliau dan pasukan saintis beliau turut mengkaji bagaimana ganja mempengaruhi otak. Apabila beliau dan pasukannya mengenal pasti cannabinoids semulajadi yang dihasilkan sendiri oleh otak, beliau menamakannya “anandamide”. Dalam Bahasa Sanskrit “ananda” bermakna kebahagiaan tertinggi, jadi anda mungkin boleh faham apa yang difikirkan oleh Mecholum tentang ganja secara keseluruhannya.
Perbincangan kami berpanjangan pada petang itu sehinggalah Mecholum, kini berusia 83 tahun mengeluarkan kertas kajian yang ditulis beliau pada tahun 1999, yang menggambarkan tentang “kesan keseluruhan ganja”.
Fikirkan ia seperti ini; Terdapat lebih dari 480 komponen semulajadi ditemui pada pohon ganja dan 66 dari komponen ini telah diklasifikasi sebagai “cannabinoids”. Ia adalah kemikal unik yang hanya ditemui pada pohon ganja termasuklah delta-9-tetrahydrocannabinol and cannabidiols. Walaubagaimanapun, terdapat banyak lagi cannabinoids dalam pohon ganja termasuklah,
-- Cannabigerols (CBG);
-- Cannabichromenes (CBC);
-- Cannabidiols (CBD);
-- Tetrahydrocannabinols (THC);
-- Cannabinol (CBN) dan cannabinodiol (CBDL);
-- cannabinoids lainnya seperti cannabicyclol (CBL), cannabielsoin (CBE), cannabitriol (CBT) dan jenis jenis yang lain.
Juzuk lain pohon ganja adalah; kompaun nitrogen (27 diketahui), amino acid (18), proteins (3), glycoproteins (6), enzymes (2), gula dan komponen berkenaannya (34), hydrocarbon (50), alcohol mudah (7), aldehydes (13), ketones (13),asid mudah (21), fatty acid (22), simple esters (12), lactones (1), steroids (11), terpenes (120), non-cannabinoid phenols (25), flavonoids (21), vitamins (1), pigments (2) dan elemen lainnya (9).
Apa yang paling penting, Mecholum, bersama sama saintis lainnya percaya kesemua komponen di dalam pohon ganja adalah lebih berkesan daripada mana mana sebatian tunggal sahaja.
Walaupun sains masih belum mampu menjelaskan bagaimana keseluruhan komponen lebih berkesan berbanding komponen tunggal, bukti bahawa perkara ini adalah benar semakin menimbun. Dan inilah yang dikatan “kesan keseluruhan”.
Sebagai contoh Marinol, iaitu sintesis asli THC. Semasa mereka mula mengedarkan Marinol pada pertengahan 80 an, saintis berpendapat Marinol adalah sebaik ganja asli sehinggalah akhirnya mereka mendapati pesakit lebih suka menggunakan ganja asli dari mengambil Marinol.
Pengkaji akhirnya menyedari bahawa komponen lain pohon ganja, seperti CBD, juga mungkin mempunyai peranan lebih besar dari yang mereka sedari dulunya.
Untuk lebih memafahi sis ‘kesan keseluruhan” ini, Dr Sanjay Gupta telah melawat makmal rahsia GW Pharmaceutical, di luar bandar London. Dalam menghasilkan Sativex, sejenis ubat dari ganja untuk merawat pesakit Multiple Sclerosis, pengerusi syarikat, Dr. Geoffrey Guy, mengakui syarikatnya menghadapi masalh yang sama dihadapi oleh Marinol.
Lebih sedekad kajian mendapati, ekstark keseluruhan pohon ganja yang mengandungi jumlah sama CBD dan THC bersama sama komponen lainnya adalah lebih berkesan untuk mengurangkan kesakitan dan kekejangan berbanding ekstrak dari kompaun tunggal.
Ini mungkin bermakana pelbagai kompaun individual memainkan peranan atau ia mungkin bermakna cara kemikal kemikal ini berinteraksi dengan badan atau mungkin kedua duanya sekali, kata Guy.
Mungkin semua ini nampak lebih ketara sekarang. Sebagai contoh, pengambilan buah buahan setiap hari memberi lebih banyak nutrien kepada tubuh dari mengambil pil vitamin yang hanya menumpukan pada sejenis nutrien atau mineral. Sains membuktikan perkara yang sama ke atas pohon ganja.
Selari perkembangan kita dalam mencipta ubat seperti Charlotte Web untuk pesakit yang bakal mendapat manfaat dari ganja, “kesan keseluruhan” ini harus selalu kita ingat.
Tidak seperti ubat ubatan lain yang boleh bekerja dengan baik sebagai sebatian tunggal, disentesis di dalam makmal, ganja, amat bermanfaat dan memberi faedah sekiranya digunakan secara keseluruhannya, seperti yang dicadangkan oleh Mecholum lebih dari sedekad yang lalu.

Rujukan kami -->>http://edition.cnn.com/2014/03/11/health/gupta-marijuana-entourage/

No comments:

Post a Comment

Kutipan Cukai USD 30 juta Hanya Dalam 6 Bulan Pertama-Ganja Membantu Ekonomi Tempatan

FORBES ; NEVADA PEROLEH USD30 JUTA DALAM KUTIPAN CUKAI GANJA PADA ENAM BULAN PERTAMA JUALAN Oleh  Mona Zhang Terjemahan Ibnu Thohir ...