Wednesday 19 April 2017

GANJA LEBIH SELAMAT DARI ROKOK MENURUT SAINTIS???!!!



ADAKAH GANJA LEBIH MERBAHAYA DARI ROKOK?

Menurut saintis ia adalah sebaliknya.. Rokok dikatakan penyebab kepada pelbagai penyakit respiratori sementara ganja di khabarkan mampu menyembuhkan pelbagai penyakit kronik termasuk respiratori..

Oleh kerana ganja dan tembakau biasanya dinikmati dengan cara yang sama, ramai beranggapan ganja menyebabkan kanser dan penyakit penyakit yang sama dengan penghisap rokok.
Bila kita halusi, kita dapat melihat perbezaan nyata antara perokok ganja dengan perokok tembakau..

1 # Kajian dari Universiti of Alabama,Birmingham mendapati

merokok amat merbahaya kepada paru paru tetapi menghisap marijuana sekali sekala dapat membantu memperbaiki fungsi paru paru dan mengembangkan saluran pernafasan.

2 # Menurut buku penulisan Leslie L Iverson,professor 

di Universiti of Cambridge, perokok menghadapi tahap ketagihan paling tinggi, 30% dari mereka yang mencuba merokok meneruskan tabiat mereka tetapi cuma 9% pengguna marijuana yang akan merasa ketagih.

3 # Berhenti merokok adalah lebih payah dari berhenti 

menghisap ganja.Perokok amat sukar menghentikan tabiat mereka walaupun mereka tahu merokok itu merbahaya dan boleh membunuh.Kebanyakan pengguna rekreasi marijuana pula menggunakan marijuana untuk melepaskan stress atau bersosial dengan kawan kawan,bila marijuana tiada,mereka biasanya boleh berhenti serta merta tanpa kesan sampingan. Sekiranya ada pun kesan sampingan,kesan kesan itu hanyalah seperti susah tidur dan loya.

4 # Merokok menyebabkan kemerosotan fungsi tubuh sementara marijuana pula meningkat dan memperbaiki sistem tubuh. Rokok terbukti sebagai penyebab kepada serangan jantung, kanser dan penyakit paru paru sedangkan marijuana pula terbukti menyembuhkan kanser,tumor malah memperbaiki sistem badan.


5 # Perokok bukan saja menyebabkan diri sendiri mendapat

risiko kanser malah orang orang di sekelilingnya. Asap marijuana pula adalah lebih kurang merbahaya.

Sila ambil perhatian,menurut undang undang Malaysia, merokok adalah dibenarkan tetapi marijuana boleh menyebabkan anda berdepan hukuman berat. Jadi sila gunakan budi bicara anda sebelum ingin mencubanya.


Baca lagi -->>https://www.psychologytoday.com/blog/the-teenage-mind/201012/is-marijuana-addictive

No comments:

Post a Comment

Kutipan Cukai USD 30 juta Hanya Dalam 6 Bulan Pertama-Ganja Membantu Ekonomi Tempatan

FORBES ; NEVADA PEROLEH USD30 JUTA DALAM KUTIPAN CUKAI GANJA PADA ENAM BULAN PERTAMA JUALAN Oleh  Mona Zhang Terjemahan Ibnu Thohir ...